| Bild från träningsstudion inten.se |
Fem delar som bör finnas med i din affärsplan
1: Affärsidé/verksamhet
Det ska vara en beskrivning (”pitch”) av företaget/verksamheten som är kort och koncis. Du kommer att fortsätta att fördjupa punkterna från din sammanfattning genom hela Sammanfattningen ska förklara:
- Vem: Vilka ni är och vad ni erbjuder
- Varför: Vad önskar ni uppnå med verksamheten
- Hur: Hur ska ni ta er dit
2: Översikt
Företagsöversikten är en mer detaljerad beskrivning av verksamheten. Du fördjupar dig i vilken typ av kundkrets du planerar att nå, hur ditt företag skiljer sig från konkurrenterna och målen för ditt företag. Exempel på innehåll:
- Affärsmodell och struktur
- Produkter och tjänster som ni kommer att erbjuda
- Marknadsundersökningar/insikter
I denna översikt bör det även ingå en noggrann konkurrensanalys. Dessa är de gym som erbjuder en liknande tjänst inom din nisch. Även om det är omöjligt att ta reda på allt om en konkurrent kan du oftast få en tydlig uppfattning genom att själv provträna hos dem, scanna av deras hemsidor, hämta ekonomisk information via exempelvis allabolag.se, prata med människor med mera. Analysen om konkurrenterna bör innehålla:
- Tjänster och produkter de erbjuder
- Målgrupp de riktar sig till
- Affärsmodell och prissättning
- Styrkor och svagheter (SWOT-analys)
3: Kundanalys
Inom träningsbranschen finns olika nischer och kundsegment. Även inom ett företag kan det finnas olika målgrupper. Den kundbas du väljer att rikta in dig på kommer att ha stor inverkan på ditt företag, vilka typer av tjänster du erbjuder och hur du marknadsför dig själv. Börja med att dela upp dina målkunder med följande:
- Demografi: Ålder, inkomstnivå, yrken, geografisk lokalisering, utbildning etc.
- Psykologiska faktorer: Behov, intressen, värderingar etc.
4: Marknadsstrategi
Marknadsföringsdelen av affärsplanen är till för att beskriva hur ni ska nå målgruppen med era produkter och tjänster. Din marknadsföringsstrategi kan bland annat inkludera:
- Budget
- Prissättning
- Sociala medier
- E-postmarknadsföring
- Sökordsoptimering
- Annonsering
- Samarbeten
5: Budget
Beroende på var du befinner dig med ditt företag kan din ekonomiska plan inkludera aktuell ekonomi för det senaste året och framtida prognoser eller om verksamheten är nystartad/ska starta, uppskattade siffor. Budgeten bör baseras på fakta och gedigen research med stödjande siffror. Din ekonomi är ryggraden i ditt företag, så det är viktigt att vara så noggrann som möjligt.
Sammanfattning
Att starta ett företag är krävande och kommer med sina utmaningar. En bra affärsplan ger dig en referenspunkt som hjälper dig att navigera i ditt företag. Oavsett om du vill utöka ditt gym eller börja från scratch, täcker en affärsplan alla aspekter av ditt gym så att du har alla möjligheter att lyckas. Även om du kommer att ställas inför oförutsedda problem, hjälper en affärsplan dig att identifiera potentiella problem i ett tidigt stadie. Din affärsplan är ett levande dokument som justeras över tid baserat på bland annat trender, konjunkturer och hur verksamheten utvecklas
Går du i tankarna kring att starta ett gym eller har fastnat i gamla hjulspår? Tveka inte att kontakta det erfarna teamet på Kraftmark, som hjälp hundratals gymägare genom åren, för ta era tankar vidare till nästa nivå.
Läs mer och ta kontakt – kraftmark.se
- Sweaty Business
Läs också
Gymskolan med Kraftmark – del 2: Presale
Gymskolan med Kraftmark – del 3: Rekrytering av tränare och instruktörer